Sunday 29 March 2015

ISU DAN TRENDA DALAM PENDIDIKAN PEMULIHAN - 9

Komunikasi 

            1.        Halangan Komunikasi guru Pemulihan Khas dan rakan guru.

Persepsi rakan guru terhadap guru pemulihan yang mengandaikan tugas guru pemulihan tidak mencabar dan berasa selesa dengan bilangan murid yang sedikit.
Pendedahan berkaitan ilmu, kemahiran dan murid pemulihan yang tidak dikuasai oleh guru-guru biasa membuatkan perkongsian maklumat tidak dapat disampaikan dengan baik.

Sikap guru pemulihan khas sentiasa berada di bilik khas, kurang bersosial dengan rakan guru di bilik guru juga akan menjurangkan komunikasi antara guru pemulihan dan guru-guru lain di sekolah.

            2.        Halangan komunikasi sekolah dengan ibu bapa

Pihak sekolah tidak dapat memberikan penjelasan berkaitan kelemahan yang dihadapi murid, kepada ibu bapa kerana kurang arif berkaitan hal Pemulihan Khas, dan maklumat murid berkenaan yang kebiasaannya dilakukan oleh guru pemulihan khas tidak ada pada pihak pengurusan sekolah dengan lengkap.
Ibu bapa yang tidak mementingkan pendidikan anak-anak mereka  tidak berusaha untuk mengetahui perkembangan dan cara menangani masalah dihadapi anak mereka.
Penerimaan ibu bapa mengenai perkembangan anak mereka yang memerlukan pemulihan dalam penguasaan 3M adalah kurang memberangsangkan dan mereka tidak selesa apabila anak mereka perlu memasuki kelas pemulihan khas.

Tidak menghadiri perjumpaan antara ibu bapa dan guru untuk mendapat maklumat berkaitan prestasi anak-anak di sekolah.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen membina anda