Saturday 7 May 2016

Profesionalisme Seorang Guru Pemulihan Khas

Profesion sebagai guru pemulihan khas amat tinggi cabarannya, guru perlu ada target iaitu berapa lama  guru boleh membantu  seseorang murid pemulihan khas dapat menguasai kemahiran membaca, menulis dan mengira. Kemungkinan kemahiran yang guru ada telah 'lapok', kurang relevan dengan kumpulan murid pemulihan khas yang perlu dibantu, apa nak buat ni?.

Takkan lah guru tidak bertindak! Sesuatu perlu dilakukan, apa tunggu lagi cikgu, contactlah rakan-rakan guru pemulihan dari merata sekolah di lain daerah, lain negeri dan dari pelbagai latar belakang pengalaman sebagai guru pemulihan khas, untuk berkongsi ilmu dengan mereka atau minta tunjuk ajar daripada rakan-rakan guru . Sedangkan satu negara dah heboh pasal peningkatan profesionalisme guru, daripada guru yang kurang ilmunya sepatutnya semakin meningkat dan guru yang profesional juga perlu update ilmu mengikut keadaan semasa. Barulah ada peningkatan profesionalisme guru.  

Ada alternatif lain selain dari contact kawan-kawan sesama guru pemulihan khas, yang ini kena rajin mencari, iaitu mencari peluang untuk menghadiri kursus-kursus yang ada kaitan sebagai seorang guru. Di mana nak berkursus untuk tujuan peningkatan profesionalisme?  

Peluang meningkatkan profesionalisme:
i. Kursus anjuran Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) , pilih lah mana-mana kursus yang sesuai, ini alamat portal INTAN: https://www.intanbk.intan.my/iportal/index.php/ms/. Pilih aje menu permohonan kursus.

ii. Ada kenalan di pusat pengajian atau institusi pendidikan? Di sana ada ramai pensyarah yang sudi berkongsi ilmu, cikgu buat sahaja surat rasmi kepada pusat pengajian atau institusi pendidikan tersebut mohon untuk dapatkan penceramah bidang yang cikgu berminat untuk pelajari.

iii. Kita sibuk teropong penceramah luar, sedangkan guru yang ada disekeliling kita pun apa kurang ilmu mereka. Jemputlah untuk buat Latihan Pembangunan Staf (LPS), terutama minta guru senior, yang memangnya otai dalam bidang-bidang Bahasa Melayu dan Matematik. Jangan terkejut ilmu yang mereka ada 'first class' sebab sambil memberikan ceramah mereka akan berkongsi pengalaman mereka dalam kelas mengendalikan P&P.

iv. Rajin-rajinlah keluar untuk menyertai seminar-seminar, menghadiri seminar ada yang percuma ada yang memerlukan kita membayar yuran. Tepuk dada tanya selera, jika nakkan ilmu duit memang perlu dikorbankan beberapa peratus, terutama seminar peringkat antarabangsa. Tetapi berbaloi, kita guru pemulihan khas,  tetapi apabila ke seminar kita akan berjumpa dengan pelbagai peserta seminar daripada pelbagai bidang, yang seronoknya ada idea daripada bidang yang berbeza ni boleh diguna pakai dalam kelas pemulihan khas kita cikgu! Contohnya semasa berseminar ada ahli terapi yang berkongsi idea bagaimana hendak mengurangkan tingkah laku negatif dalam kalangan murid-murid di sekolah.

v. Banyak isu, banyak masalah dalam kelas pemulihan khas kita, cikgu takkan nak hadapi masalah atau isu tersebut selama-lamanya! Apa nak buat ni? Begini kita buat kajian tindakan, ambil isu tersebut sebagai cabaran. Masa sedang bersendirian fikir dan catat apabila idea cikgu dah datang, iaitu idea cara mengatasi isu tersebut. Jika mengikut Model Kemmis Mc Taggart (1988) , iaitu antara puluhan model untuk membuat kajian, kita mulakan dengan tinjauan awal dahulu, tinjau ni sama dengan melihat lah, lihat, tengok apa isu dalam kelas pemulihan khas kita tu, dah tahu isunya kita rancang tindakan yang kita perlu ambil untuk mengatasi isu yang kita kesan tadi, seterusnya kita kena laksanakan tindakan dan kita perhatikan kesan daripada tindakan kita itu, setelah kita perhatikan kita tuliskan apa kesan yang kita telah lihat dan jadikan rujukan dan panduan sama ada tindakan kita berkesan atau tidak, penulisan refleksi kita itu sangat berguna kerana ia boleh membantu kita sebagai guru pemulihan khas mengetahui tindakan yang dibuat untuk mengatasi isu dalam kelas berkesan atau perlukan lagi tindakan lain atau tambah baik sahaja tindakan yang telah dilaksanakan.




No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen membina anda