Saturday 7 May 2016

BBM Maujud VS BBM ICT

Penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) yang terdiri daripada bahan maujud dapat memberikan kesan yang positif dalam kalangan murid, penggunaan BBM maujud ini boleh memberikan rangsangan kepada murid untuk belajar. Bahan maujud yang digunakan ada di persekitaran murid, bahan yang boleh disentuh, bahan yang biasa untuk kegunaan harian dan bahan maujud berbentuk makanan pula, adalah makanan yang majoriti suka. Cikgu Prem memanipulasi bahan maujud untuk disesuaikan dalam P&P.


Penggunaan jeli dalam tajuk bahagi dalam subjek matematik, murid teruja untuk merasa dengan memegang jeli yang berkilat dan lembut, deria mata, deria bau dan sensori digunakan untuk belajar tajuk pecahan, wah! ini berkemungkinan akan diingat lebih lama oleh murid, sebab berdasarkan teori psikologi lagi banyak deria terlibat untuk P&P lebih lama ilmu yang dipelajari berada dalam ingatan


Tajuk pecahan disampaikan dengan menggunakan kad-kad yang dibentuk bulat dipotong untuk menunjukkan pembahagian, kad memang popular digunakan sebagai bahan bantu mengajar, kad mudah diperolehi, mudah diurus dan nak simpan pun mudah aje.

Selain penggunaan bahan maujud untuk merangsang murid dalam pengajaran dan pembelajaran, bahan pengajaran berbentuk ICT juga digunakan secara aktif dalam kelas, cuma yang menjadi kekangan guru adalah kemudahan LCD projector yang tidak semua kelas ada kemudahan tersebut. Guru perlu bijak mencari cara untuk menggunakan alat dan bahan ICT dalam menyampaikan P&P. Celik ICT memberikan alternatif kepada guru dalam proses menyampaikan isi kandungan pelajaran. Murid juga tidak bosan kerana guru mempelbagaikan BBM dalam penyampaian P&P.
 Seronok murid-murid cikgu Prem mendengar cerita sambil melihat video klip yang disediakan dalam bahagian set induksi P&P

Penggunaan bahan bantu mengajar dan pemberian token atau ganjaran dalam kelas adalah sesuatu yang subjektif untuk diperbincangkan. Kajian Zaharilah, Roslimah dan Nur Farhana yang dijalankan pada tahun 2015 bertajuk Grand Token Membantu Guru Menguruskan Tingkah Laku Murid Pemulihan, menunjukkan token yang dijadikan ganjaran dapat membantu memotivasikan murid untuk mengamalkan tingkah laku positif dalam kelas iaitu kehadiran penuh ke sekolah, menyiapkan tugasan yang diberikan dan aktif dalam kelas semasa P&P dilaksanakan.  


No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen membina anda