Friday 10 June 2016

Kemahiran Pengamatan Penglihatan/Visual

Kanak-kanak dilahirkan berbeza dan unik dari segi keupayaan fizikal dan kognitif, keunikan dan perbezaan ini perlu dihargai dengan sebaiknya oleh ibu bapa dan para pendidik. Keupayaan fizikal dan kognitif kanak-kanak berkait rapat dengan kemahiran pengamatan, antara kemahiran yang diperlukan dalam proses pembelajaran kanak-kanak. Perbincangan dalam buku ini menumpukan kepada kebolehan kanak-kanak dalam menguasai kemahiran pengamatan diskriminasi penglihatan, perkataan penglihatan juga dikenali dengan visual. Pembinaan Kit Pengamatan Visual (KPV) bertujuan membantu kanak-kanak meningkatkan kemahiran pengamatan diskriminasi penglihatan melalui aktiviti memadan, mengkategori, melengkapkan, mencari benda tersembunyi dan mencari jalan pulang. Bahan yang digunakan dalam KPV berasaskan bahan utama yang terdiri daripada fabrik yang berwarna-warni. KPV menggalakkan kanak-kanak menghasilkan sendiri bahan untuk aktiviti pengamatan visual berdasarkan persepsi dan kreativiti kanak-kanak dengan bimbingan guru atau ibu bapa atau rakan-rakan. KPV mengandungi beberapa set bahan yang bercirikan konsep pembelajaran aktif dan didik hibur. KPV membolehkan kanak-kanak berinteraksi dengan bahan. Proses meningkatkan kemahiran pengamatan boleh berpusatkan kanak-kanak, jika kanak-kanak faham dan dapat menggunakan KPV secara maksima.  


Antara bahan KPV dan boleh digunakan pada bod Kopai Adik iaitu satu bod yang dibina khas untuk melaksanakan pelbagai aktiviti seperti melekat, menampal dan memadan


Jika ada yang berminat untuk mendapatkan Kit Pengamatan Visual (KPV) dan buku panduan KPV, dengan harga yang berpatutan sila contact :
Zaharilah-019 607 7220 atau
Nur Farhana-019 624 0109

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen membina anda