Tuesday 27 October 2020

Buku Puisi Kanak-kanak Semua Kawan Adik

Menggunakan puisi sebagai bahan utama untuk mengajar kanak-kanak di peringkat awal membaca ayat pendek. Menambah kosa kata kanak-kanak dan boleh memberikan kelainan dalam proses kanak-kanak belajar membaca dan menulis. 

Puisi yang dimelodikan dapat membuat kanak-kanak tidak berasa tertekan untuk membaca, pedagogi berkonsepkan didik hibur membolehkan kanak-kanak menguasai bahan bacaan berunsurkan sastera. 





Puisi terdapat dua kategori iaitu moden dan tradisional, puisi moden berupa sajak,  kanak-kanak boleh bersajak atau menyanyikan lagu mengikut melodi lagu kanak-kanak yang popular seperti lagu Gelang Si Paku Gelang, Rasa Sayang Hei atau Can Mali Can .

Puisi  tradisional berupa syair dan pantun. Jika kanak-kanak berminat menguasai pantun,  dan bahan dalam buku dijadikan latihan sebagai persediaan memasuki pertandingan berbalas pantun.

Syair yang ritmanya sama dimanipulasi menjadi bahan pintal lidah. Satu latihan pertuturan dan latihan awal membaca kanak-kanak.

Mengadungi gambar bewarna-warni yang dapat mewujudkan rasa teruja kanak-kanak melihat pelbagai watak yang ada kaitan dengan puisi.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen membina anda