Komunikasi
1. Halangan Komunikasi guru Pemulihan Khas
dan rakan guru.
Persepsi rakan guru terhadap guru pemulihan
yang mengandaikan tugas guru pemulihan tidak mencabar dan berasa selesa dengan
bilangan murid yang sedikit.
Pendedahan
berkaitan ilmu, kemahiran dan murid pemulihan yang tidak dikuasai oleh
guru-guru biasa membuatkan perkongsian maklumat tidak dapat disampaikan dengan
baik.
Sikap guru
pemulihan khas sentiasa berada di bilik khas, kurang bersosial dengan rakan
guru di bilik guru juga akan menjurangkan komunikasi antara guru pemulihan dan
guru-guru lain di sekolah.
2. Halangan komunikasi sekolah dengan ibu
bapa
Pihak sekolah tidak dapat memberikan
penjelasan berkaitan kelemahan yang dihadapi murid, kepada ibu bapa kerana
kurang arif berkaitan hal Pemulihan Khas, dan maklumat murid berkenaan yang
kebiasaannya dilakukan oleh guru pemulihan khas tidak ada pada pihak pengurusan
sekolah dengan lengkap.
Ibu bapa yang tidak mementingkan pendidikan
anak-anak mereka tidak berusaha untuk
mengetahui perkembangan dan cara menangani masalah dihadapi anak mereka.
Penerimaan ibu bapa
mengenai perkembangan anak mereka yang memerlukan pemulihan dalam penguasaan 3M
adalah kurang memberangsangkan dan mereka tidak selesa apabila anak mereka
perlu memasuki kelas pemulihan khas.
Tidak menghadiri
perjumpaan antara ibu bapa dan guru untuk mendapat maklumat berkaitan prestasi
anak-anak di sekolah.
No comments:
Post a Comment
Terima kasih di atas komen membina anda