Saturday, 28 March 2015

ISU DAN TRENDA DALAM PENDIDIKAN PEMULIHAN - 3

Membuat penilaian


Tindakan susulan perlu melibatkan tindakan penilaian.  Penting untuk guru membentuk instrumen penilaian yang didasarkan kepada mutu kerja dan tahap perkembangan kemahiran murid pemulihan. Bagi tujuan saringan dan pelepasan instrumen-instrumen berikut boleh dicadangkan:

Instrumen Penentu Penguasaan Membaca dan Menulis  (IPP2M)

i. IPP2M merupakan instrumen piawai yang bersesuaian untuk menguji tahap penguasaan kemahiran asas 2M
ii. ia digunakan untuk menentukan tahap penguasaan kemahiran asas membaca dan menulis (2M) murid yang mengikuti program pemulihan khas
iii. Berdasarkan rumusan yang dibuat, guru boleh membuat keputusan sama ada murid ini perlu meneruskan program pemulihan khas atau mengikuti pemulihan dalam bilik darjah atau mengikuti pembelajaran di kelas biasa

         Indicator for Mastery in Arithmetic

i. Instrumen piawai yang bersesuaian untuk menguji tahap penguasaan kemahiran asas mengira
ii. Digunakan untuk menentukan tahap penguasaan kemahiran mengira murid yang mengikuti program pemulihan khas

Penyimpanan rekod

Bagi memastikan proses pemulihan dilaksanakan dengan berkesannya, penyimpanan rekod kemajuan tiap-tiap murid adalah sangat penting. Merekod hendaklah sejajar dengan pengajaran dan pembelajaran serta penilaian.
Bentuk ujian Analisis Keputusan (terus mengikuti atau ke kelas perdana) 


Guru pemulihan berkolaboratif dengan guru bahasa Melayu dan guru matematik, untuk mengumpulkan maklumat murid pemulihan untuk dijadikan rujukan dalam menentukan tindakan susulan yang boleh diambil mengikut kesesuaian tahap prestasi murid 

No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen membina anda