Pengawasan dan Penyeliaan
Peranan
Nazir
Tindakan susulan iaitu pengawasan dan penyeliaan oleh Jemaah Nazir dan Jaminan
Kualiti (JNJK) sebagai badan pemastian standard Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM) amat memainkan peranan yang
penting dalam memastikan kualiti pendidikan di Malaysia berada dalam tahap yang
disasarkan.
Peranan ini perlu dilaksanakan secara optimum bagi memastikan semua usaha KPM dalam mencapai aspirasi sistem pendidikan negara berada pada landasan yang sepatutnya, khususnya di peringkat sekolah. Pengawasan dan penyeliaan oleh Nazir dan Jaminan Kualiti tidak terkecuali juga untuk program pemulihan di sekolah.
Penegasan mengenai peranan ini
sebagaimana yang dicatatkan dalam Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) di bawah
subseksyen 117(a) yang memperuntukkan tanggungjawab kepada Ketua Nazir Sekolah
untuk memastikan taraf pengajaran yang memuaskan diwujudkan dan dikekalkan di
institusi pendidikan. Peranan Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti:-
i. Merancang dasar dan operasi Jemaah
Nazir dan Jaminan Kualiti bagi memastikan taraf pengajaran yang memuaskan
diwujudkan dan dikekalkan di institusi pendidikan.
ii. Bertanggungjawab, dengan kerjasama
mana-mana pihak berkuasa yang dilantik oleh Menteri Pelajaran bagi memastikan
bahawa taraf pengajaran yang memuaskan diwujud dan dikekalkan di institusi
pendidikan.
iii. Memeriksa institusi pendidikan atau
menyebabkan institusi pendidikan diperiksa oleh Nazir Sekolah pada tempoh yang
difikirkan sesuai.
iv. Menjalankan apa-apa kewajipan lain
berhubungan dengan pemeriksaan institusi pendidikan sebagaimana yang diarahkan
oleh Menteri Pelajaran atau sebagaimana yang ditetapkan.
v. Memberi nasihat kepada pengelola atau
mana-mana orang lain yang bertanggungjawab atas pengurusan sesuatu institusi
pendidikan dan kepada guru-guru tentang perkara-perkara yang berhubungan dengan
pengajaran atau pengurusan yang dijalankan oleh institusi itu.
vi. Mengemukakan suatu laporan kepada
Menteri tentang tiap-tiap institusi pendidikan yang diperiksa oleh Nazir
Sekolah.
vii. Membina standard kualiti pendidikan
kebangsaan yang boleh dijadikan penanda aras untuk mencapai kualiti.
viii. Memastikan dasar pendidikan dipatuhi oleh
institusi pendidikan melalui pemeriksaan institusi pendidikan.
ix. Memastikan pengurusan penyampaian
khidmat pendidikan bebas daripada pelanggaran, kecuaian dan ketidakcekapan.
No comments:
Post a Comment
Terima kasih di atas komen membina anda