Peranan Jabatan Pendidikan Negeri
Jabatan Pendidikan Negeri antara pihak yang amat penting memainkan peranan dalam pengurusan tindakan susulan untuk progarm pendidikan pemulihan. Pengurusan dan pentadbiran
JPN diketuai oleh Pengarah Pendidikan dan dibantu oleh seorang Timbalan
Pengarah Pendidikan. Terdapat sepuluh sektor di JPN. Ia diketuai oleh seorang
Ketua Sektor yang berperanan untuk menyelaraskan program dan aktiviti bagi
fungsi utama di sektor masing-masing. Sektor-sektor tersebut adalah seperti
berikut:
1. Sektor Pengurusan Akademik
2. Sektor Pengurusan Sekolah
3. Sektor Pembangunan Kemanusiaan
4. Sektor Khidmat Pengurusan dan Pembangunan
5. Sektor Pendidikan Islam
6. Sektor Penilaian dan Peperiksaan
7. Sektor Pendidikan Khas dan Pendidikan Swasta
(Program Pemulihan Khas terletak di bawah sektor ini)
8. Sektor
Jaminan Kualiti
9. Sektor Pengurusan Maklumat dan ICT
9. Sektor Pengurusan Maklumat dan ICT
10. Sektor
Psikologi dan Kaunseling
JPNS juga menyelaraskan pengurusan dan pentadbiran sepuluh buah Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) yang diketuai oleh seorang Pegawai Pendidikan Daerah, peranan JPN:-
JPNS juga menyelaraskan pengurusan dan pentadbiran sepuluh buah Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) yang diketuai oleh seorang Pegawai Pendidikan Daerah, peranan JPN:-
i. Memastikan semua sekolah rendah diperuntukkan satu jawatan Guru Pemulihan Khas (GPKhas) dan mereka tidak termasuk dalam perkiraan peruntukan guru asas seperti dalam kelayakan peruntukan guru.
ii. Memastikan Jawatankuasa Program Pemulihan Khas Negeri ditubuhkan dan berfungsi sepenuhnya.
iii. Memastikan guru-guru pemulihan khas di negeri melaksanakan Program Pemulihan Khas dengan berkesan.
iv. Menjadikan Program Pemulihan Khas sebagai agenda utama dalam sasaran kerja tahunan (SKT) JPN.
v. Memastikan semua guru besar / pentadbir memahami prosedur pelaksanaan Program Pemulihan Khas.
vi. Membuat unjuran untuk mengurangkan murid yang belum menguasai kemahiran 3M di peringkat negeri.
vii. Memberi penekanan agar guru besar memastikanpengajaran dan pembelajaran pemulihan di dalam kelas biasa dijalankan di sekolah masing-masing.
viii. Memastikan guru-guru Pemulihan Khas dilantik oleh Pengarah Pelajaran Negeri.
ix. Menjalankan pemantauan secara berkala di Program Pemulihan Khas.
No comments:
Post a Comment
Terima kasih di atas komen membina anda