Sunday, 8 July 2012

Terapi

Terapi dalam pendidikan pemulihan amat memberi kesan yang positif kepada murid-murid pemulihan jika ianya menjadi amalan kepada guru pemulihan dalam kelas. Murid pemulihan kebiasaannya mempunyai ciri-ciri cepat bosan semasa P&P dijalankan. Jika murid-murid pemulihan dapat duduk di tempat mereka sendiri dalam kelas dalam tempoh sepuluh minit mendengar penerangan guru dan membuat latihan bertulis yang diberikan ianya sudah cukup memberangsangkan seseorang guru pemulihan untuk meneruskan P&P. Tetapi ianya jarang berlaku, kebiasaannya murid-murid ini akan cepat rasa bosan dan menjadi resah gelisah, ketika ini lah guru pemulihan boleh melaksanakan proses terapi yang ringan, contohnya minta murid-murid ini berdiri sekejap buat senaman ringan seperti meramas-ramas jari jemari sendiri sambil kaki digoyang-goyangkan, ianya dapat memberikan kelegaan kepada murid-murid ini atau guru boleh membawa keluar kelas untuk membuat aktiviti bermain atau menyanyi beramai-ramai sambil membuat pergerakan kinestatik, ianya tidak perlu terlalu lama lebih kurang sepuluh minit memadai. Sekurang-kurangnya guru dapat menarik kembali fokus murid-murid terhadap P&P.

Antara aktiviti terapi yang boleh dijalankan di luar kelas terapi bermain, menyanyi dan membuat pergerakan kinestatik









No comments:

Post a Comment

Terima kasih di atas komen membina anda